Den bedste reklame, man kan få, er når en kunde anbefaler ens firma til andre – også kaldet mund-til-øre metoden. Det er nok en gammel sandhed, men jeg er i løbet af de seneste måneder endnu en gang blevet bekræftet i den sandhed.

Sagen er, at jeg er den daglige leder af et call center, som lever af at besvare telefonopkald til de firmaer, der er vores kunder. En af mine funktioner er at indgå aftaler med nye kunder og selvfølgelig også at følge op på de løbende aftaler, vi har med kunderne. Og telefonpasning er en yderst vigtig funktion!

Og den del af arbejdet har jeg altid følt er meget berigende, for jeg lærer helt uvilkårligt en masse om vilkårene for de forskellige brancher, som vores kunder virker i. Det får jeg virkelig meget ud af, og jeg opfatter det som min fornemste opgave at sætte mig ind i de forskellige branchers vilkår, så vores firma bedst muligt kan betjene kunderne.

Og når der så fra tid til anden dukker en helt ny type kunde op, bliver det bare ekstra spændende. Og netop det oplevede jeg for nogle måneder siden, da jeg fik besøg af en restauratør her i byen, som jeg kender en smule i forvejen, fordi jeg af og til besøger hans restaurant.

Han fortalte, at han var løbet ind i et problem med hensyn til telefonpasning om dagen. Men det er jo den slags, et firma som dette kan løse. Det er sådan, at hans restaurant, som man i øvrigt roligt kan betegne som en gourmet restaurant, kun har åbent om aftenen, men i løbet af dagen modtager restauranten en del opkald fra folk, der vil bestille bord på restauranten til samme aften eller en af de følgende dage.

Hidtil havde restauratøren haft sin kone til at passe telefonen, mens han typisk var på indkøb eller måske i gang med at forberede aftenens menuer, idet han ikke bare er restauratør men også køkkenchef i sin egen restaurant.

Men nu var der sket det, at kone havde valgt at forlade ham. Hun kunne ikke længere affinde sig med samlivet med en mand, der aldrig var hjemme om aftenen, og hun havde aldrig haft lyst til selv at deltage i driften af restauranten. Så nu stod han i den situation, at han ikke havde nogen til at tage mod bordbestillinger fra kunderne.

Han havde i en periode prøvet at viderestille opkaldene til restaurantens telefonnummer til sin mobiltelefon, men det dur altså ikke, fortalte han, for det kan altså ikke lade sig gøre at besvare den slags opkald midt under en indkøbstur, hvor man skal koncentrere sig om at finde noget ordentligt kød og de helt rigtige grøntsager.

Men han mente ikke, at restaurantens omsætning kunne bære at ansætte en person til at passe telefonen, og så var det, at han fik den ide, at et callcenter måske kunne klare opgaven for ham, hvilket vi selvfølgelig sagtens kan.

Og det blev en succes, for restauratøren har åbenbart fortalt nogle kolleger om, hvordan det virker, så nu har vi ikke færre end fire restauranter blandt vore kunder, og de er alle godt tilfredse med vores service. Det at outsource kundeservice er faktisk en smart ide!

Post to Twitter Post to Facebook